Momenteel lopen de oplages van veel bladen, magazines en kranten achteruit als gevolg van een nieuwe economische realiteit.
Daarbij is het aanbod en dus de concurrentie groot, terwijl de inhoud van veel bladen overeenkomt. Er wordt door uitgevers daarom enorm veel tijd en energie gestoken in het werven van nieuwe lezers, veelal door middel van proefabonnementen. De wetgeving echter bepaald tegenwoordig dat deze abonnementen na de afgesproken periode automatisch moeten aflopen en niet zomaar zonder toestemming verlengd mogen worden. Voor uitgevers is het dus van groot belang om te bepalen hoe met deze uitdagingen om te gaan.
Binding van lezers is belangrijker dan ooit
Veel uitgevers gaan er desalniettemin van uit dat een lezer een abonnement wel zal verlengen op het moment dat het proefabonnenment is afgelopen, maar de realiteit is anders. Toch doen veel uitgevers veelal niets met de proefabonnementen die aflopen. Hooguit een briefje er bij met een aanbod voor een verlening, dat mensen dan zelf moeten invullen en opsturen. Maar mensen doen dat niet. Niet omdat men dat niet zou willen, maar omdat men het vergeet of het geen echte prioriteit heeft.