Veel organisaties in de culturele sector krijgen minder of geen subsidies meer van de overheid en worden in steeds grotere mate geacht hun eigen broek op te houden. Dat heeft tot gevolg dat er anders met marketing- en communicatie omgegaan moet worden. Hoewel er al grote stappen gemaakt zijn in deze richting, zijn er nog steeds voldoende mogelijkheden om uw bestaande bezoekers en klanten duurzamer aan u te binden. Daarnaast liggen er mogelijkheden om nieuwe of extra inkomsten te generen door middel van het aangaan van duurzame samenwerkingen met het bedrijfsleven en met particulieren. Lees hier meer over hoe we dit vormgeven.
Sponsorwerving & partnerships
Het aangaan van duurzame samenwerkingen met het bedrijfsleven is voor veel culturele organisaties allang geen luxe meer. Maar ook voor het bedrijfsleven zitten er positieve kanten aan het aangaan van een partnership met de kunst- en cultuur sector. Uit onderzoek is immers gebleken dat zo’n 50% van de mensen een positiever beeld heeft over een bedrijf dat zich met kunst- en cultuur associeert. Branding is dus een belangrijke factor, maar ook in het relatie- en of personeelsmanagement van een bedrijf kan een dergelijk partnership een belangrijke rol spelen. De vraag is: hoe komt u als culturele organisatie in contact met deze bedrijven en hoe geef je zo’n partnership vorm?
Convertimi helpt om in contact te komen met bedrijven die geïnteresseerd zijn in een samenwerking met culturele organisaties.
Werven van Vrienden levert op
Vrienden stichtingen van culturele ondernemingen zien de laatste jaren hun ledenaantal steeds verder dalen. De oorzaak hiervan, zo wordt gesteld, is het idee dat mensen zich niet langer aan één organisatie wil verbinden en dat er te weinig betrokkenheid zou zijn. Onze ervaring is dat wanneer je het mensen gewoon vráágt en daar ook iets tegenover stelt, dat deze bereidheid er best is. Goed vormgegeven kan het werven van Vrienden dus wel degelijk nog steeds een goede bron van extra inkomsten én van extra betrokkenheid (en dus maatschappelijk draagvlak en relevantie) betekenen. We bespreken graag met u hoe wij hierin een waardevolle bijdrage kunnen leveren.
Actieve benadering van abonnementshouders
In veel gevallen zullen jaar- of seizoensabonnementen automatisch verlengd worden. Maar veel worden ook níet verlengd. Niet omdat men dat niet zou willen, maar omdat men dat is vergeten of omdat de brief of email die u daarover eerder hebt gestuurd onderop de stapel terecht is gekomen. De ervaring leert dat als deze abonnementshouders telefonisch op de juiste manier worden benaderd, dit niet alleen op prijs wordt gesteld, maar dat er ook een grote bereidheid is om het abonnement alsnog te verlengen. Daarnaast kan een nieuw contactmoment u waardevolle informatie opleveren omtrent het wel of niet verlengen en stelt het u in staat om andere waardevolle informatie met uw bezoekers te delen en met hen in contact te blijven.
Convertimi ondersteunt organisaties in de culturele sector bij het actief benaderen van hun (oud) klanten en (zakelijke) prospects en helpt u bij het opbouwen van duurzame relaties in de zakelijke en de particuliere markt.
Nieuwsgierig naar wat wij voor úw culturele organisatie kunnen betekenen ?
Neem contact op